Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Hoppbakker i Ogndal

I Ogndal kommune har det vært et 20-talls hoppbakker som ble brukt til ulike renn.

På 1950- og 1960-tallet var det hoppbakker I hver ei grend. I Ogndal var det et 20-talls «offisielle» bakker som det ble arrangert renn i: skole-/skjoldrenn, klubbrenn eller kretsrenn.

Litteratur

Ryan, N. jr. (2013): 
En gang var det over tjue hoppbakker i Ogndal. Sålaupen 2013, Ogndal historielag
Steinkjer leksikon logo
20.09.17
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Kulturminner eller søppel?
[1]
(09.08.17)
Steinhvelvkonstruksjoner i nabolaget
[1]
(03.08.17)
Matrikkelkunnskap? (25.07.17)
Flere...
 
Antall artikler:
2752
Antall bilder:
3672

 
 

Hoppbakker i Ogndal

I Ogndal kommune har det vært et 20-talls hoppbakker som ble brukt til ulike renn.

På 1950- og 1960-tallet var det hoppbakker I hver ei grend. I Ogndal var det et 20-talls «offisielle» bakker som det ble arrangert renn i: skole-/skjoldrenn, klubbrenn eller kretsrenn.
  • Smådalsbakken: I Smådalslia på Gaulstad, brukt under både skoleskirenn, skjoldrenn, klubbrenn - spesielt høgt hopp i den største bakken, 25−30 meter.
  • Mokkbakken: Mindre bakke mellom Sletten og Mokk, 20-metersbakke, brukt av Gaulstad IL og muligens idrettslaget Freidig.
  • Vålabakken: Bygd på grunn til Ole Lustad, slutten på 1950-tallet. Brukt til klubb- og skjoldrenn til 1965. En av få bakker med fartsbru. To hopp.
  • Giskåsbakken: Bakken øst for Øver-Giskåsen, rundt 25−27 meter, som ble brukt til både skjoldrenn, skoleskirenn og renn i idrettslagets regi.
  • Hollåsklempen: Ble bygd så tidlig som i 1921, etter initiativ av Emil Molin. Brukt under flere renn til slutten av 1950-tallet. Ble hoppet rundt 35 meter.
  • Finstadbakken: Opprinnelig kontrakt mellom Ogndal IL og Arne Finstad. Brukt til små og større renn og stadig gjenstand for planer om utbygging. Ble hoppet 42−43 meter i den største bakken.
  • Wistbakken: Bygd privat med navn etter grunneieren på Nord-Brandsegg br.nr.2. Lå i halla ned mot Ogna. Ble brukt til lokale renn, og de som satte utfor var ikke akkurat reddharer.
  • Røysinglia: På grunn til Ner-Røysinga. Brukt til masse skole/skjold-, klubbrenn og også noen kretsrenn. Første kjente konkurranse der i 1909. Tidvis bygd ei lita fartsbru i tretoppene der det i dag er gang- og sykkelveg. 28−30 meter.
  • Flauvjet: Mindre bakke som også lå i Røysinglia, sør for den største bakken. Brukt ved flere renn, til de yngste klassene. 15−18 meter.
  • Fredheimbakken: Sør for Gosenvegen, på 1960- og1970-tallet hadde bakken både fartsbru, flomlys og dommertårn. Flere kretsrenn i bakken, også kombinert. 30−33 meter i den største bakken.
  • Bolåsbakken: På nordsia av Gosenvegen, så godt som rett mot Bolås-gården, litt nærmere vegen opp til Spøltrøa. Kan se konturene i dag. Hovedsakelig klubb/skoleskirenn. 25−27 meter.
  • Gravåsbakken: Lå ved Ner-Gravåsen (husa borte nå), i halla mot Gravåsplassan, bygd allerede i 1922. Bakkerekord på 42 meter satt under kretsrenn i 1937. Nedlagt først på 1950-tallet.
  • Nye Gravåsbakken: Mindre bakke (24−25 m) ble bygd etter at den gamle Gravåsbakken ble nedlagt. Lå nord for vegen til Øver-Gravåsen Brukt til trenings- og klubbrenn i noen år.
  • Vargåsen: Etterlengtet større bakke ferdig 1955, kretsrenn med 200 deltakere året etter. Lå mellom Stenseng og Skjevloa. Hoppet 43−44 meter. Fikk aldri fjernet transformator i tilløpet, slik at fartsbru kunne bygges. Nedlagt etter noen år.
  • Nordhalla: Lå i nordhelling, slik navnet sier, mellom Råde og Reinsvatnet. Ble hoppet femti meter på trening. Var i bruk på 1930-tallet og i noen år etter andre verdenskrig.
  • Bruemsbakken (Grava): Mellom Sør-Bruem og Ogna, bygd av private i grenda. Ferdig i 1963, kretsrenn og masse klubbrenn til fartsbrua ble tatt av stormen høsten 1971. Ble hoppet 46−47 meter. Hadde flomlys.
  • Strompen: Mindre bakke i privat regi ved Sør-Bruem, mot sør-vest. Brukt til trening og lokale renn. Lembrua tjente som fartsbru – 22−24 meter.
  • Geilvollia: Liten bakke brukt til skole- og skjoldrenn for de yngste, mens de eldste hoppet i Svedjan. I lia nedenfor Geilvoll mot Ogndalsvegen.
  • Svedjan: Mye brukt bakke i flere tiår, både kretsrenn og skjoldrenn. Var eid av Steinkjer Skiklubb, men mye brukt av ogndalinger. Nær Ogndalsvegen, ved Midjobrua. 43-45 meter i storhoppet.
  • Fartsbakken: Fartsbrua omtrent der Jakt og Fangstbua i Steinvegen ligger i dag, sletta ved Kvernlandsmia. Ble hoppet 25 meter, ofte brukt når det var dårlige forhold i Svedjan.
  • Skjeftelia: Midre bakke i lia nedenfor Skjefte, mot Guldbergaunet. Boligområde i dag. Steinkjer Skiklubb hadde flere renn her, men bakken lå i gamle Ogndal kommune.

Litteratur

Ryan, N. jr. (2013): 
En gang var det over tjue hoppbakker i Ogndal. Sålaupen 2013, Ogndal historielag
Bilder
 
Relaterte artikler
Hoppbakker i Steinkjer
Svedjan
Mer om ...
Idrett
Ogndal
Av interesse ...
Ungdomslaget Ogna
Stuler, Fredrik
Beitstad skole
Kjesbu, Bertin
Verstad, Leif
Steinkjerhallen
Moen
Arbeidernes musikkorps
Bartnes, Lars Erik
Steinkjer pistolklubb
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt