Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Våttåbakkbrua [Steinbrua]

Våttåbakkbrua 2015
Våttåbakkbrua: I dag starten på Eggevegen. Brua er lite synlig fra vegplanet, og jernbanetraseen er relativ gjenvokst i området. (Foto: Morten Stene [27. juli 2015])

Bru over jernbanen på Nordsia.

Vegbru. [Våttåbakken bru, Steinbrua] Bygd i 1904/1905. Er en del av nordenden av Kongens gate/sørenden av Eggevegen, på Nordsia, der vegen krysser jernbanen ved Våttåbakkenskjæringen.

Brua ble utvidet med separat gang- og sykkelbru i  november 1979. Det tidligere fortauene ble da en del av kjørebanen som med det ble seks meter bred.

Bygd av jernbanen
Brua ble opprinnelig bygd av jernbanen som en overgangsbru i forbindelse med bygging av Nordlandsbanen først på 1900-tallet. Brua var ei av ti bruer på strekningen Rinnleiret−Sunnan, og den eneste i tre.

Teknisk er brua i 1905 beskrevet som ei sprengverkbru i tre, med to pelelag på steinfundamenter. Ett midtspenn på åtte meter og to sidespenn på 7,4 meter. Kjørebredden var 4,5 meter. Brua kostet kr 7.982,25.
Steinkjer leksikon logo
24.07.17
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Da steinkjertida ble «14 minutter fortere» (10.07.17)
Ett tre fire stammer (20.05.17)
Søndag i 2017 (14.05.17)
Flere...
 
Antall artikler:
2740
Antall bilder:
3623

 
 

Våttåbakkbrua [Steinbrua]

Våttåbakkbrua 2015
Våttåbakkbrua: I dag starten på Eggevegen. Brua er lite synlig fra vegplanet, og jernbanetraseen er relativ gjenvokst i området. (Foto: Morten Stene [27. juli 2015])

Bru over jernbanen på Nordsia.

Vegbru. [Våttåbakken bru, Steinbrua] Bygd i 1904/1905. Er en del av nordenden av Kongens gate/sørenden av Eggevegen, på Nordsia, der vegen krysser jernbanen ved Våttåbakkenskjæringen.

Brua ble utvidet med separat gang- og sykkelbru i  november 1979. Det tidligere fortauene ble da en del av kjørebanen som med det ble seks meter bred.

Bygd av jernbanen
Brua ble opprinnelig bygd av jernbanen som en overgangsbru i forbindelse med bygging av Nordlandsbanen først på 1900-tallet. Brua var ei av ti bruer på strekningen Rinnleiret−Sunnan, og den eneste i tre.

Teknisk er brua i 1905 beskrevet som ei sprengverkbru i tre, med to pelelag på steinfundamenter. Ett midtspenn på åtte meter og to sidespenn på 7,4 meter. Kjørebredden var 4,5 meter. Brua kostet kr 7.982,25.
Bilder
Våttåbakkbrua - den første
Relaterte artikler
Brevikbakken
Eggevegen
Martinebakken
Våttåbakkenskjæringen
Mer om ...
Bruer
Jernbane
Av interesse ...
Melkevegen
Svendgade
Offentlige utsmykninger og minnesmerker
Nordre elvegate
Steinkjers historie
Klüver, Johan Wilhelm
E. Nordbotten A/S
Martens, Nicolay Johan
Grindbergparken
Brugata
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - Følg Steinkjerleksikonet på Facebook - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt