Dagens Figgjabru sto ferdig høsten 1963. Den første brua ved utløpet av Figgjaelva ble bygd i 1883 i forbindelse med omleggingen av Kongevegen sør for Steinkjer. Slitasje og trafikkutviklingen har gjort at brua er blitt fornyet både i 1909, 1944 og 1963. Før 1883 lå Figgjabru en liten kilometer lengre øst enn dagens bru.
41 meter lang jernbetongbru, med tre spenn på henholdsvis 12 + 16 + 12 meter. Dagens bru ble bygd i 1963, og åpnet for trafikk høsten 1963.
Avleveringsforretning ble holdt den 15. oktober 1963. Brua ble bygd parallelt øst for gammelbrua. Brua var i 1963 bindeledd mellom veg nr 465 i Sparbu og veg nr 575 i Ogndal.
Figgjabrua anno 1883
Den første Figgjabrua ved utløpet av Figgjaelva ble bygd i 1883. Den hadde to spenn à 18,6 meter. Kjørebredden var 4 meter. Denne brua ble bygd i forbindelse med omleggingen av hovedvegen mellom Stenkjær og Jermstad. Figgjabrua lå opprinnelig Sparbu kommune.
Da Ogndal ble utskilt som egen kommune (i 1884), ble Figgjabrua et bindeledd mellom Sparbu og Ogndal kommune.
1909
I 1908/09 ble det bygd ei ny stålbjelkebru med jernbetongdekke. Denne brua sto ferdig høsten 1909. Den gamle fagverkbrua ble revet i august 1914.
Ny bru i 1944
I 1943 meddelte Baurat Fischer at den 35 år gamle Figgjabrua måtte ombygges snarest. Det ble vurdert bygging av ei ny jernbetongbru. Man planla å bygge inn de gamle bjelkene og bruke de som armering. Arbeidet skulle utføres mens trafikken gikk i den andre kjørebanen. Men dette ble vanskelig å få til, blant annet på grunn av materialmangel. I stedet ble brua understøttet av to doble steinfylte pæleåk under hvert spenn. Dekket ble forsterket ved at man la et nytt tredekke av strøved med langsgående slitedekke. Begge deler i tretommers plank.
Samtidig ble det igangsatt bygging av ny bru. Denne stor ferdig i 1944. Den hadde tre spenn på henholdsvis 11,5 + 15 + 11,5 meter. Konstruksjonen var stålbjelker på pæler og brudekke av tre (3» x 8»). Denne brua var i bruk i 19 år, fram til 1963, da dagens bru sto ferdig.
Kongevegbrua over Figgja elv
”Den almindelige Kongevei falder over [Figga] Elven ved Gaardene Lød, hvor en stor Broe er opført, som for faae Aar siden af nye blev opbygd”, skrev Bing i 1796. På den tid gikk altså hovedvegen noe lengre øst enn dagens E6. Ut fra Steinkjer krysset den Figgjaelva 900-1000 meter oppstrøms (øst) i forhold til dagens Figgjabru. Herfra gikk den forbi Oksur, Ålberg, Liabakken, om Hamrum til Gjermstad og Røskje.
Søndre brufundament etter den gamle Figgjabrua, og rester etter gammelvegen, er fortsatt synlig.
|