Steinkjerleksikonet

Steinkjerleksikonet

...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!

Jernbanesporet til Bogen
Fjernes: Undergangen på Nordsileiret rives. (Foto: Morten Stene [20. september 2003])

Jernbanen til Bogakaia

Jernbanesporet til Bogakaia ble anlagt på slutten av 1920-tallet. Sidesporet var avgjørende for Steinkjers framvekst. Først på 1990 tallet ble jernbanesporet dimittert.

Sidespor på Nordlandsbanen til Bogakaia. Åpnet for trafikk 15. august 1923. Gikk ut av bruk på 1990-tallet.

 

Sporet tok av fra Nordlandsbanen, mot vest, på Nordsia i Steinkjer nord for Bogavegen, og gikk langs daværende fjordkant nedenfor bebyggelsen i Gamle kongeveg - indre Nordsileiret i dagens terminologi - og Eggebogen. Jernbanen ble bygget i forbindelse med etableringen av ny Bogakai – den skålte Eggebogen eksporthavn.

 

Åpnet i 1927

Banen ble ferdigstilt august 1927. Den 13. august 1927 ble banen prøvekjørt. Tilstede under prøvekjøringen var overingeniør Wefring, Trondheim; overingeniør Nicolaysen, staten brokontor i Oslo, baneinspektør Bøckmann, banemester Schive, ordfører Strugstad, borgermester Evensen og statsingeniør Gregusson, Steinkjer.

 

Banen ble godkjent og jernbanesporet ble åpnet for trafikk 15. august 1927, uten noen form for markering.
 
Avviklet på 1990-tallet

Først på 1990-tallet gikk jernbanen ut av bruk. Sommeren 2003 forsvant de siste restene av jernbanesporet til Bogakaia. Selv om sporet ikke har vært i bruk de siste årene var det synlige anleggsrester etter jernbanen fram til E6-byggingen gjennom Steinkjer.
 
2,2 kilometer
Byggingen av det 2,2 kilometer lange jernbanesporet til Bogakaia over indre Nordsileiret kostet 139.200 kroner. Teknisk ble det ansett som et greit og enkelt anlegg. Ut fra hovedbanen ble sporet anlagt på en oppfylling som gradvis ble nivellert ut slik at sporet praktisk talt gikk i fjæresteinene utover Bogen. Det ble bygd en undergang for å slippe gjennom annen trafikk langs vestsida av hovedsporet. Etter hvert som sporet ble inkludert av bebyggelse og veinett ble det anlagt flere plankryss. Sporets beliggenhet gjorde det heller ikke nødvendig med store grunnervervelser.
 
Dypvannskaia i Bogen
Bystyret bestemte 19. mai 1916 at det skulle bygges nytt havneanlegg i Eggebogen. Det var sannsynligvis et viktig argument overfor jernbanemyndighetene for å få bygget jernbanesporet utover Bogen.
 
Jernbane og havn - to sider av samme sak
Da jernbanen ble realisert gjennom Steinkjer i 1905 ble bryggen langs elva avskåret fra å ta i mot båter. Derfor ble havnespørsmålet en del av jernbaneutbyggingen. Det ble riktignok bygd ny havn på Sørsia, men beliggenheten i elva og dybdeforholdene gjorde at den kun var brukbar for mindre skip. Dette ga et fokus på en dypere havn, og Eggebogen ble tidlig utpekt som det mest hensiktsmessige stedet. Allerede ved planleggingen av hovedjernbanen var sidesporet til Eggebogen med i forarbeidet, men under stortingsbehandlingen den 5. juni 1900 ble byggingen av sidelinjen utsatt. Tross gode intensjoner og gjentatte behandlinger skulle det gå 25 år før dypvannskaia og jernbanesporet langs Eggebogen ble bygd.

Steinkjer leksikon logo
21.10.17
S
teinkjer
leksikonet
...et oppslagsverk om Steinkjer - på nett!
Oppslagsord

A B C D E F
G H I J K L
M N O P Q R
S T U V W X
Y Z Æ Ø Å ?
Søk
(i hele nettstedet)
 
 
Blogg Siste blogger
Sia eller sida? (07.10.17)
Gammel grensestein på Nordsihaugen?
[1]
(06.10.17)
Gratulerer med 90 års skosalg (03.10.17)
Flere...
 
Antall artikler:
2754
Antall bilder:
3675

 
 
Jernbanesporet til Bogen
Fjernes: Undergangen på Nordsileiret rives. (Foto: Morten Stene [20. september 2003])

Jernbanen til Bogakaia

Jernbanesporet til Bogakaia ble anlagt på slutten av 1920-tallet. Sidesporet var avgjørende for Steinkjers framvekst. Først på 1990 tallet ble jernbanesporet dimittert.

Sidespor på Nordlandsbanen til Bogakaia. Åpnet for trafikk 15. august 1923. Gikk ut av bruk på 1990-tallet.

 

Sporet tok av fra Nordlandsbanen, mot vest, på Nordsia i Steinkjer nord for Bogavegen, og gikk langs daværende fjordkant nedenfor bebyggelsen i Gamle kongeveg - indre Nordsileiret i dagens terminologi - og Eggebogen. Jernbanen ble bygget i forbindelse med etableringen av ny Bogakai – den skålte Eggebogen eksporthavn.

 

Åpnet i 1927

Banen ble ferdigstilt august 1927. Den 13. august 1927 ble banen prøvekjørt. Tilstede under prøvekjøringen var overingeniør Wefring, Trondheim; overingeniør Nicolaysen, staten brokontor i Oslo, baneinspektør Bøckmann, banemester Schive, ordfører Strugstad, borgermester Evensen og statsingeniør Gregusson, Steinkjer.

 

Banen ble godkjent og jernbanesporet ble åpnet for trafikk 15. august 1927, uten noen form for markering.
 
Avviklet på 1990-tallet

Først på 1990-tallet gikk jernbanen ut av bruk. Sommeren 2003 forsvant de siste restene av jernbanesporet til Bogakaia. Selv om sporet ikke har vært i bruk de siste årene var det synlige anleggsrester etter jernbanen fram til E6-byggingen gjennom Steinkjer.
 
2,2 kilometer
Byggingen av det 2,2 kilometer lange jernbanesporet til Bogakaia over indre Nordsileiret kostet 139.200 kroner. Teknisk ble det ansett som et greit og enkelt anlegg. Ut fra hovedbanen ble sporet anlagt på en oppfylling som gradvis ble nivellert ut slik at sporet praktisk talt gikk i fjæresteinene utover Bogen. Det ble bygd en undergang for å slippe gjennom annen trafikk langs vestsida av hovedsporet. Etter hvert som sporet ble inkludert av bebyggelse og veinett ble det anlagt flere plankryss. Sporets beliggenhet gjorde det heller ikke nødvendig med store grunnervervelser.
 
Dypvannskaia i Bogen
Bystyret bestemte 19. mai 1916 at det skulle bygges nytt havneanlegg i Eggebogen. Det var sannsynligvis et viktig argument overfor jernbanemyndighetene for å få bygget jernbanesporet utover Bogen.
 
Jernbane og havn - to sider av samme sak
Da jernbanen ble realisert gjennom Steinkjer i 1905 ble bryggen langs elva avskåret fra å ta i mot båter. Derfor ble havnespørsmålet en del av jernbaneutbyggingen. Det ble riktignok bygd ny havn på Sørsia, men beliggenheten i elva og dybdeforholdene gjorde at den kun var brukbar for mindre skip. Dette ga et fokus på en dypere havn, og Eggebogen ble tidlig utpekt som det mest hensiktsmessige stedet. Allerede ved planleggingen av hovedjernbanen var sidesporet til Eggebogen med i forarbeidet, men under stortingsbehandlingen den 5. juni 1900 ble byggingen av sidelinjen utsatt. Tross gode intensjoner og gjentatte behandlinger skulle det gå 25 år før dypvannskaia og jernbanesporet langs Eggebogen ble bygd.

Bilder
Spor etter jernbanen [Bogen]
Relaterte artikler
E6 [Europaveg 6]
Eksporthavna i Bogen [Bogakaia]
Jernbanebygging i Steinkjer
Sagtomtparken
Mer om ...
Bogen
Jernbane
Nordsileiret
Av interesse ...
Sæther, Jakob
Løe, Harald
Torbjørnsen hotell
Steinkjer jernbanestasjonsbygning
Sparbu postkontor
Paulsen, Carl Edvard
Berg, Olaf
Johannessen, Anna
Rosenvinge, Johannes Finne
Posten i Steinkjer
...et oppslagsverk om Steinkjer
- på nett!

Redaksjonen - Tips en venn - Utskrift - Kontakt oss - - Følg Steinkjerleksikonet på Twitter - RSS feed
Creative Commons License
Steinkjerleksikonet er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse 3.0 Norge Lisens
Annonser
Annonser på Steinkjerleksikonet
Ta kontakt

Abonner på Steinkjer-Avisa

Steinkjernytt i postkassen hver fredag.
www.steinkjer-avisa.no

Egge museum

Aktiviteter og opplevelser hele året.
www.eggemuseum.no

Steinkjer bibliotek

Mye mer enn bøker!
http://steinkjer.folkebibl.no/

Kjøp Steinkjer-litteratur på nett

Foreningen gamle Steinkjer har nettbutikk med Steinkjerhistorie.
www.gamlesteinkjer.net

Steinkjerleksikonet på Facebook

Diskuter Steinkjer- leksikonet på Facebook
www.steinkjerleksikonet.no

Steinkjerleksikonet tvitrer

Følg Steinkjer- leksikonet på Twitter
www.steinkjerleksikonet.no
Annonsere?
Ta kontakt